Offimac houdt Louis Stevens & Co op de rails met Microsoft Dynamics NAV
Dit artikel in PDF-formaat downloaden: klik hier.
Louis Stevens & Co uit het Limburgse Halen telt 140 medewerkers en behoort tot de marktleiders in elektrotechnische installaties voor de spoorweg- en luchtvaartsector.
Complexe projecten vereisen een goede resourceplanning en een nauwgezette margebewaking. Het management stelde in 2005 vast dat alleen een gecentraliseerd bedrijfssysteem een oplossing kon bieden en verving een reeks geïsoleerde applicaties door Microsoft Dynamics NAV.
Informaticapartner Offimac uit Hasselt zorgde voor de implementatie van het nieuwe systeem, en koppelde hieraan de eigen ontwikkelde modules OffiPRO en OffiPLAN.
Overzicht
Land: België
Sector: Elektrotechnische installaties
Profiel van Louis Stevens & Co
Louis Stevens & Co uit het Limburgse Halen telt 140 medewerkers en behoort tot de marktleiders in elektrotechnische installaties voor de spoorweg- en luchtvaartsector.
Uitdaging
Installatiebedrijf Stevens werkte met verschillende geïsoleerde bedrijfssystemen, had geen zicht op de status van lopende projecten en kampte met een te hoog voorraadniveau.
Oplossing
Informaticapartner Offimac installeerde Microsoft Dynamics NAV 5.0 in combinatie met OffiPRO en OffiPLAN, de eigen ontwikkelde oplossingen voor projectbeheer en resourceplanning.
Voordelen
- Betere opvolging van de rentabiliteit van projecten
- Lagere voorraadkost
- Betere controle over aankoopbeleid
- Efficiëntere loonverwerking
|
Louis Stevens & Co werd opgericht in 1951 als specialist in elektrotechnische installaties. Ondertussen heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een multidisciplinaire onderneming, gespecialiseerd in elektriciteitswerken, seininrichtingen, bedrading en vliegveldbebakening.
Met in totaal 140 werknemers verricht Stevens de meest complexe en uiteenlopende elektrotechnische installatiewerkzaamheden, gaande van het lassen van
glasvezelkabels voor telecommunicatiebedrijven, seininrichtingen voor klanten als de Belgische spoorwegen, de Brusselse metro en de tram, tot het ingraven van hoogspanningskabels voor energietransport.
Klantgerichtheid, betrokkenheid, zin voor initiatief en loyaliteit staan in het bedrijf hoog aangeschreven – kwaliteiten die mogelijk gemaakt worden door een doelgericht investeringsprogramma en hoogopgeleide medewerkers.
Vandaag hebben Erwin Bobbaerts en Jos Stroeken de touwtjes in handen bij Stevens. Erwin Bobbaerts: “Ons bedrijf is een echte nichespeler en groeide de laatste jaren sterk. In 2007 haalden wij een omzet van 13,5 miljoen euro, en dankzij enkele grote projecten is de groei ook in de komende jaren gegarandeerd. Zo staat er een groot project op stapel voor de harmonisatie van de signalisatiesystemen over het hele Europese spoorwegnet. Bovendien zijn wij in alle Belgische spoorwegstations camerabewakingssystemen aan het installeren.”
ICT
Stevens gebruikte in het verleden verschillende toepassingen naast elkaar – een situatie die men in veel KMO’s aantreft: Briljant Software voor de boekhouding, een projectoplossing op Lotus Notes, en natuurlijk Excel en Word voor allerlei andere toepassingen. Wat ICT betreft was er dus geen sprake van centralisatie.
Erwin Bobbaerts, die in 1995 ook genomineerd werd voor de titel van ICT Manager van het jaar, is vertrouwd met complexe informaticaprojecten en kent ook de markt van ERP-leveranciers zeer goed. Zijn analyse was dan ook snel gemaakt toen hij in het bedrijf mee aan het roer kwam: “De toenmalige systemen gaven ons geen enkel overzicht van wat er gaande was in ons bedrijf. Na een interne behoeftestudie hebben we er dan ook snel een prioriteit van gemaakt om over te stappen op één systeem dat ons op ieder ogenblik een overzicht zou geven van omzet en rentabiliteit: alle informatie met betrekking tot magazijnbeheer, aankoop, facturatie, project- en financieel beheer moest gecentraliseerd worden. De logische conclusie was dan ook dat we moesten uitkijken naar een ERP-systeem.”
Keuze tussen SAP en Microsoft Dynamics NAV
“Toen waren er nog wat meer ERP-leveranciers actief dan nu: Oracle, SAP, JD Edwards, Navision… Voor ons was het vooral belangrijk dat de ERP-oplossing referenties had in de aannemingswereld. Op onze ‘short list’ kwamen uiteindelijk twee spelers voor: SAP All-in-One en Microsoft Dynamics NAV, het toenmalige Navision. SAP leek ons toen eerder een lege doos dan een echte oplossing. Microsoft Dynamics NAV bevat naar onze mening alle functionaliteiten die een KMO nodig heeft. De OffiPRO module voor projectbeheer en de OffiPLAN module voor planning maken het plaatje volledig”, aldus Erwin Bobbaerts.
Eerst standaard, dan maatwerk
In januari 2005 hakte het management de knoop door en werd de beslissing genomen om Microsoft Dynamics NAV te implementeren, en op 1 juli kon Stevens live gaan met onder andere de modules voor logistiek, aankoop, projectbeheer en boekhouding. Binnen de daarop volgende zes maanden was de oplossing volledig gestabiliseerd.
Veel KMO’s verkiezen om, na een analyse van bedrijfsprocessen, een oplossing te implementeren die volledig aangepast is aan hun bestaande manier van werken, met als gevolg dat er heel wat maatwerk verricht wordt.
Stevens koos voor een andere aanpak. Het bedrijf wilde zo dicht mogelijk bij de standaardoplossing blijven en installeerde daarom eerst de standaardversie van Microsoft Dynamics NAV. Pas in een volgende fase werd een analyse gemaakt van welke bedrijfsprocessen te sterk afweken van de standaardoplossing, om zo een minimum aan maatwerk te programmeren.
Het feit dat het management als één blok achter het project stond, was ongetwijfeld bepalend voor het succes ervan. Bobbaerts: “Bij Stevens was het management zelf de drijvende kracht achter de nieuwe oplossing: onze neuzen stonden in dezelfde richting, en dat maakt de implementatie heel wat gemakkelijker.”
Resourcebeheer
Nadat Microsoft Dynamics NAV en de projectmodule OffiPRO geïnstalleerd waren, volgde in 2007 de tweede fase met de implementatie van OffiPLAN. Dit is een grafische planningmodule die aan Microsoft Dynamics NAV gekoppeld is en op een grafische manier toelaat om mensen en machines efficiënter in te plannen en bij te sturen. In combinatie met de rapporteringstool JET Reports behoudt het management een goed overzicht over de capaciteitsplanning.
“Vandaag zitten al onze resources in het systeem, en dat is een enorm voordeel”, aldus Erwin Bobbaerts. “Zo maken we ook een koppeling met een pakket voor loonverwerking, zodat de berekening van de lonen veel efficiënter gebeurt. En in de nabije toekomst willen wij de HR-module intensief inzetten voor het hele gebeuren rond rekrutering en competence management van personeelsleden”, aldus Bobbaerts.
Vandaag maken 25 medewerkers gebruik van Microsoft Dynamics NAV 5.0, in combinatie met OffiPRO en OffiPLAN.
Samenwerking met Offimac
Het succes van het project bij Stevens is voor een stuk te danken aan het feit dat het management in het verleden al ervaring had opgedaan met ERP-projecten. Maar een goede informaticapartner is even belangrijk. “Wat wij vooral waarderen aan Offimac is dat hun consultants echte praktijkervaring hebben met de aannemerswereld. Begrippen zoals planning, werfopvolging en nacalculatie zijn voor hen dagelijkse kost.”
Return on Investment
Vandaag ziet Stevens meetbare resultaten als gevolg van de implementatie van een nieuwe bedrijfsoplossing.
Erwin Bobbaerts: “Wij zien resultaten op verschillende niveaus. Ten eerste hebben we onze stock nu echt onder controle: ons gemiddeld voorraadniveau is sinds de implementatie met 50% gedaald. En als je kijkt naar projectbeheer zijn de voordelen enorm: wij kunnen nu echt aan margebewaking doen en hebben in real time een overzicht op de reële rentabiliteit van ieder project.”
Maar ook voor het aankoopbeleid heeft Microsoft Dynamics NAV positieve gevolgen: “Wij hebben nu de kans om ons aankoopbeleid veel beter aan te sturen. Omdat alle informatie in het systeem zit, kunnen we beter prijzen vergelijken en met onze leveranciers betere volumekortingen onderhandelen”, aldus Erwin Bobbaerts.